Tuesday, December 25, 2012

Maafkan Saya Wahai Kawan Kristian Ku...



Hari ini kita bercuti sebab sambutan Hari Krismas atau Hari Natal. Aku tidak pernah mengucapkannya kepada kawan-kawan Kristianku. Begitula juga perihal hari Depavali.

Kenapa? Kerana ini adalah larangan agamaku. Untuk lebih terperinci mari kita membaca apa yang dikatakan oleh Al fadhil Ustaz Azhar Idrus.

Christian : Kenapa kau tidak mengucapkan Selamat Hari Krismas padaku?

Muslim : Agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu. Tapi , agama saya melarangnya.

Christian : Tapi kenapa, bukankah hanya sekadar kata-kata? Teman muslimku yg lain, mengucapkannya kpd aku?

Muslim : Mungkin mereka belum mengetahuinya. David, kau boleh mengucapkan dua kalimah syahadah, dlm bahasa melayu pun tak mengapa..

Christian : Oh tidak, saya tidak boleh mengucapkannya. Itu akan mengganggu kepercayaan saya selama ini.

Muslim : Kenapa? Bukankah hanya kata-kata? Ayuh, ucapkanlah...

Christian : Sekarang......... saya faham sekarang...

Jadi Haram Hukumnya mengucapkan Selamat Hari Natal/Christmas & Tahun Baru krn ada dlm Hadith Nabi:

"Barang Siapa yg Meniru, Mengucapkan Selamat kpd Agama Lain Bererti ia Telah Kafir & Neraka Jahanamlah Tempatnya" (HR.Bukhari Muslim)

Sebarkan sebelum terlambat..

Menghuraikan bahawa orang Islam tidak boleh meniru perbuatan yg bertentangan dgn Islam oleh kaum bukan muslim.
Published with Blogger-droid v2.0.9

8 comments:

Anonymous at: December 26, 2012 at 12:00 AM said...

"Barang Siapa yg Meniru, Mengucapkan Selamat kpd Agama Lain Bererti ia Telah Kafir & Neraka Jahanamlah Tempatnya" (HR.Bukhari Muslim)

Ini adalah hadis palsu dah sudah dijelaskan oleh Ustaz Azhar Idris dalam fans page facebooknya

{ sohoque } at: December 26, 2012 at 1:40 PM said...

larangan mengucapkan slmt hr natal ni masih terdapat khilaf dikalangan ulamak. yg berpegang kpd haram ia kerana kita seakan meniru agama lain dan ditakuti akan membenarkan agama mereka tanpa kita sedari.

yg berkata harus adalah kerana kita perlu dekat dengan mereka untuk tujuan dakwah dan lain-lain.

namun bg saya, tak ucap pun tak akan menjejaskan kita kan.. so saya ambik keputusan untuk tidak ucapkannya.

wallahua'lam

{ korie hensem } at: December 27, 2012 at 2:31 AM said...

Thnk unt maklumat yang bernilai ini.

Anonymous at: December 28, 2012 at 8:58 PM said...

7:16 [Satan] said, "Because You have put me in error, I will surely sit in wait for them on Your straight path.

{ Bedilah Lancam } at: December 28, 2012 at 9:00 PM said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous at: January 4, 2013 at 4:57 PM said...

kalu kita redha dgn agama lain....kita kata ugama dia betul jugak macam islam dan kita ucap selamat hari natal kepada mereka sahlah kita dah sesat dan perlu bertaubat jika x terlanjur... jika x tahu x apa dimaafkan.

Anonymous at: January 4, 2013 at 5:00 PM said...

semakin ramai anak muda menadah ilmu dgn UIA dan ustaz2 lain sekarang...semoga islam terus berkembang di msia.

Anonymous at: January 23, 2013 at 7:25 PM said...

krismas tu da jd perayaan komersial bknnya perayaan agama...diorg bkn percaya pun pd santa claus 2...so pada aku x salah pun nk ucap...member kristian aku x pegi church pun hari krismas...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Tinta Asyraf. All Rights reserved
RSS Feed. This blog is proudly powered by Blogger. Design by dzignine based on Minima-White code frameworks